Mehdi Mostofi

I have prepared this blog in order to communicate with my students and colleagues more easily

قابل توجه دانشجویان درس موتورهای احتراق داخلی

با سلام،


عناوین تحقیق های دانشجویی مربوط به این درس طبق جدول زیر خواهد بود.




ردیفکد گروهعنوان تحقیق
1Aبررسی آلایندگی موتورهای دوزمانه و مقایسه آن با موتورهی چهارزمانه
2Bطراحی مبدل های کاتالیزوری با توجه به سوخت مصرفی
3Cروش های کاهش آلایندگی اکسیدهای گوگرد در صنعت
4Dبررسی تاثیرات منفی گوگرد بر سلامت خودرو و محیط زیست
5Eبررسی مصرف سوخت و آلایندگی موتورهای HCCI نسبت به موتورهای عادی
6Fبررسی عملکرد و آلایندگی موتورهای دوسوخته دیزل گازی نسبت به دیزلی
7Gتشریح مکانیزم احتراق در موتورهای HCCI
8Hبررسی اقتصادی و زیست محیطی هیبریدی نمودن چند نمونه از خودروهای هیبرید
9Iبررسی اثرات استفاده از سوپرشارژ در توان خروجی و آلیندگی خودرو در شرایط مختلف
10Jبررسی متغیر نمودن زمان بندی سوپاپ ها (VVT) در مصرف سوخت و آلیندگی یک خودروی نمونه در تهران


ضمنا، مطابق با قولی که به دانشجویان محترم داده شده بود، طرح درس موتورهای احتراق داخلی به شرح توضیحات ذیل است:

موتورهای درون­ سوز

·         تاریخچه و معرفی انواع موتورها (3 ساعت)

o       پیدایش موتورهای گرمایی

o       موتور اتو

o       موتور دیزل

o       موتور وانکل

o       موتورهای چهارزمانه و دوزمانه

·         یادآوری ترمودینامیک (3 ساعت)

o       اصل یکم ترمودینامیک

o       گرمای ویژه در حجم و فشار ثابت

o       گاز ایده­آل

o       روابط مخلوط گازها

o       توان، بازده و فشار متوسط موثر

o       بازدهی توان اندیکاتوری و ترمزی

·         مدارهای تئوریک موتورهای دیزل و اتو (9 ساعت)

o       مدار تقریبی هوایی

o       اثرات متغیرهای موتور

o       محاسبه توان، بازدهی و فشار میانگین موثر

·          مدارهای واقعی موتورهای دیزل و بنزینی (6 ساعت)

o       زمان­بندی ها در موتورها

o       اتلاف­های سیکلی

o       پدیده­های احتراقی و تفاوت­های آن­ها در دو سیکل

·         پدیده­های غیرعادی در احتراق موتورهای درون­سوز (3 ساعت)

o       احتراق کوبنده

o       کنترل احتراق کوبنده

o       پیش­سوزی

·         نسبت سوخت و هوا (3 ساعت)

o       بازدهی حجمی

o       پارامتر نسبت سوخت به هوا و هوا به سوخت ایده­آل و واقعی

o       آشنایی با ضریب هم­ارزی و عدد لمبدا

o       مزایا، معایب و کاربردهای بالا بودن یا پایین بودن عدد لمبدا

·         سوخت رسانی (6 ساعت)

o       انواع سوخت­های متعارف مورد استفاده در خودروها

o       آشنایی با کاربوراتور

o       آشنایی با سیستم­های تزریق سوخت

·         کیفیت زیست محیطی موتورهای درون­سوز (6 ساعت)

o       آشنایی با انواع آلاینده­های موتورهای درون­سوز به تفکیک نوع سوخت مصرفی

o       روش­های کنترل آلایندگی در موتورهای درون­سوز

o       مبدل کاتالیستی

o       دوده­ و راه­های مقابله با آن

·         مباحث ویژه (9 ساعت)

o       راهبردهای نوین احتراق در موتورهای درون­سوز(DISC و HCCI)

o       سوپرشارژ

o       توربوشارژ

o       زمان­بندی متغیر سوپاپ­ها (VVT)

o       بازخورانی گازهای خروجی (EGR)

o       کاربرد سوخت­های جایگزین و انرژی­های تجدیدپذیر در تولید توان در خودروها

o        موتورهای دورگه


با سپاس

+ نوشته شده در  دوشنبه دهم آبان 1389ساعت 20:4  توسط مهدی مستوفی  |